back to top
10.8 C
Copenhagen
29. april 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Om de intellektuelles særlige ansvar

Jean-Paul Sartre var – på linje med Chomsky –  livet igennem en utrættelig fortaler for de intellektuelles pligt til at tage ansvar for den politiske og åndelige sundhed i samfundet.

   Selv tog han dette ansvar uhyre alvorligt.

   Således blev han i 1950’erne en varm og utrættelig fortaler for Stalins Sovjetunionen og tilsluttede sig det franske kommunistparti.  Han omtalte antikommunister som ”køtere” og hjemvendt fra et længere besøg i Sovjetunionen i 1954 udtalte han til den franske presse: ”Der er ingen grænser for ytringsfriheden i Sovjetunionen.”

   Hjemvendt fra et tilsvarende langt besøg på Cuba i 1960 udtalte han: “Den cubanske revolution har resulteret i direkte demokrati”.

   Hovedfjenden i Sartres optik op gennem 50’erne og 60’erne er hele tiden den amerikanske imperialisme, der ses som den direkte årsag til den tredje verdens problemer: Fattigdom og underudvikling.

   Under urolighederne i maj 1968 udtaler han: ”For studenterne, der endnu ikke er opslugt af det system, som deres forældre har skabt, og som de ikke vil vide af, er volden den eneste udvej uafhængigt af den styreform, de lever under.”

   Som eksempel på det, studenterne er oppe imod, peger Sarte i sin polemik på Raymond Aron. Det er et velvalgt modbillede.

   Aron var i samtiden et fyrtårn i Frankrig for den oplysningsfilosofiske rationalisme. Tilhænger af en liberale sekulær statsopfattelse, af tolerance, af ytringsfrihed. En arg modstander af autoritære, utopiske, dogmatiske bevægelser i samtiden.

   Fra marts 1970 valgte Sartre at knytte sig specielt til den mest autoritære og voldelige del af studenteroprøret: Maoisterne. Samarbejdet var meget tæt blandt andet som redaktør af fraktionens aviser. Samarbejdet fortsatte, indtil han på grund af alder ikke magtede mere.

    Studenteroprøret: Det er egentlig forbløffende, så nådigt historien har behandlet det forhold, at en hel generation af intellektuelle – lærere og studerende – kastede sig ind i en autoritær, dogmatisk benhård kamp for at omdanne vores universiteter til et værktøj for revolutionen med forbillede i nogle af verdens mest illiberale kræfter. At der er blevet gået så let henover det, at det næsten er gået i glemmebogen: som noget, der nærmest var en mild og poetisk livsstilsreform.

   Måske har det at gøre med, at vi i dette tilfælde – i strid med alle regler – står med det fænomen, at det er taberne, der har fået lov til at skrive historien.

   Senere gentog historien sig, da en ny generation af intellektuelle fik travlt med at udskamme den bredt funderede bekymring for en omfattende muslimsk indvandring til Danmark.

   Utopien kom nu til at hedde det åbne, multikulturelle, humanitære samfund, hvor respekten for kulturerne i deres forskellighed skulle forestille at løse problemerne. Problemer var noget, der opstod på grund af befolkningens fremmedfjendskhed. Sverige var det store foregangsland.

   Også den fejlbedømmelse er nu mere eller mindre skrevet i glemmebogen.

    I dag har vi så i spidsen for verdens to supermagter to ledere, for hvem forskellen mellem sandt og falsk er uden betydning, hvis denne forskel står i vejen for deres interesser.

   Og hvilket modspil leverer vor tids intellektuelle så til den udfordring for sandheden? Ja, en stor del af dem har travlt med at fortælle den undrende befolkning, at sandheden er en social konstruktion, at den skal sættes i anførselstegn, at den er død med de store fortællingers død, at den er en myte på linje med alle andre myter, at den er historisk forbipasserende midt i en verden, hvor alt flyder, at den er en form for eurocentrisme og neokolonialisme.

   Trump og woke-bevægelsen er ganske vist diametrale modsætninger, men fra hver sin side angriber de grundprincipperne i den oplysningsfilosofi, som vores vestlige civilisation bygger på.

   Må man have lov til at sætte spørgsmålstegn ved de intellektuelles evne til at tage vare på deres pligter?

Indlægget er udtryk for skribentens eget perspektiv. Tak for det!

Skribentens Profil
Niels Skovgaard
Forfatter og cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion

Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Niels Skovgaard
Niels Skovgaard
Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. Se mere
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Gem indstillinger
Cookie indstillinger