back to top
12.9 C
Copenhagen
9. marts 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

En Gudløs kanon

Nb. Indlægget er tidligere bragt i en ældre version i Weekendavisen. Ateisten har indhentet tilladelse.

Ofte hører vi fra troende, hvordan vi alle sammen er kulturkristne, også de selverklærede ateister, som tager afstand fra kristendommen. Men spørgsmålet er, om man ikke med samme ret kunne hævde, at de fleste vesterlændinge i høj grad også er præget af ateistiske idéer.

   De fire mest skelsættende ateistiske filosoffer (forstået som filosoffer for hvem Gud/guder ikke spiller nogen rolle i vores tilværelse) i europæisk idéhistorie er, så vidt jeg kan se grækeren Epikur, hollænderen Baruch Spinoza, tyskerne Karl Marx og Friedrich Nietzsche.

   Epikurs mål tilbage i 300 – 200-tallet før vores tidsregning var at frigøre individet for forestillingen om det guddommelige som en dømmende og straffende magt, som man både skulle frygte her og hisset. Påstanden var, at det, der møder os i tilværelsen, er et resultat af naturlige årsager og ikke af guddommelig straf og belønning. En sygdom f.x er et tilfælde – et sygdomstilfælde. I det hinsidige skal vi heller ikke frygte for guddommelig straf, eftersom vi ikke lever videre efter døden.

   Med disse synspunkter lå vejen for Epikur åben til sindsro for den enkelte.

   Fra midten af 1600-tallet er udfordringen for Spinoza og kredsen omkring ham, at kristendommen på den tid var blevet til samfundets dogmatiske, autoritære ideologiske overbygning, hvorudfra alle mulige politiske forhold blev legitimeret: Kongernes magt over deres undersåtter, adelens magt over bønderne, den hvide races magt over den sorte, mændenes magt over kvinderne, kirkernes magt over åndslivet og uddannelsessystemet.

   Spørgsmålet, der blev åbnet, var: Hvad betyder det politisk, at der ikke findes en guddommelig autoritet? Og Spinozas svar var: Individuel frihed, lige rettigheder, tolerance og demokrati.

   Et svar, der fuldt ud har bevaret sin aktualitet – nu i kamp mod den postmoderne fordom, at svaret kun har relevans inden for den vestlige civilisations kreds. Og mod islamisternes påstand om præsteskabets krav på autoritet.

   Marx sætter skel med sit angreb på den fordelingsteori, at enhver skal nyde i forhold til sin indsats, sådan som John Locke havde forsvaret det. I stedet fremsætter han princippet om, at staten skal styre fordelingen: at enhver skal yde efter evne og nyde efter behov. Fordelingen af goderne skal ikke følge den helt tilfældige fordeling af evner i befolkningen. Social retfærdighed består i, at de, der er omfattet af skæbnens gunst, skal betale til dem, der er ramt af dens ugunst.

   Dermed var han med til at lægge grunden til den nordiske samfundsmodel.

   Princippet for velfærdsstaten må på ingen måde forveksles med den kristne idé om næstekærlighed. Velfærdsstaten handler om politik og rettigheder. Næstekærlighed handler om individuelle handlinger og almisser.

   I slutningen af 1800-tallet, hvor kristendommen i de sekulære samfund havde mistet sin politiske betydning, bliver ateismen igen til et individuelt frigørelsesprojekt. Sådan møder vi den hos Nietzsche. Nietzsche bruger det billede på processen, at først er mennesket en kamel, der bærer hele det kristne idégods på sine skuldre. Så bliver det en løve, der kaster idéerne af sig. Sidst bliver det til barnet, der leger med tøndebåndet og danner sig sine egne tanker om tilværelsen.

   Det spørgsmål Nietzsche rejser er: Hvad forskel gør ”Guds død” for min erkendelse og for min egen personlige eksistens?

   Og hans betydning ligger i fuldstændig at have forvirret begreberne hos sine efterfølgere med sit svar, der går ud på, at ”Guds død” betyder en ophævelse af al objektivitet og som følge deraf erkendelsesmæssig og moralsk relativisme.

   En opløsning som Popper allerede i 1960’erne kunne omtale som ”vor tids” åndelige sygdom.

   Man kan – nævnt i parentes – høre, at den er gal rent logisk: Når Nietzsche vil reducere alt til at være perspektiver, overser han, at perspektiver altid er perspektiver på NOGET. Altså må dette NOGET eksistere.

   Siden har de religiøse stik imod Nietzsches intentioner solet sig i denne postmoderne opløsning med påstanden om, at den religionskritiske fornuft blot er en myte på linje med alle andre myter.

   Hvorom alting er, er de fleste af os vesterlændinge prægede af disse ateistiske idéer.

   Hvad vi ellers er, er vi nok også ”kulturateister”.

Skribentens Profil
Niels Skovgaard
Forfatter og cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion

Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Niels Skovgaard
Niels Skovgaard
Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. Se mere
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Gem indstillinger
Cookie indstillinger