back to top
11.9 C
Copenhagen
14. oktober 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Om Nietzsche-eleven Tom Holland 

Tom Hollands bog ”Herredømmet” (Dominion) er skrevet ud fra den idé, at kristendommen er alfa og omega for forståelsen af vores vestlige civilisation. Det er en tese, som en del kristne har sat pris på at se udfoldet, og det har gjort ham populær i de kredse.

   Også de idéstrømninger, der opfatter sig selv som protester mod kristendommen. er, hævder Holland, i virkeligheden dybt rodfæstede i dens muld. Spinoza og Voltaire, ja hele oplysningsbevægelsen, er i virkeligheden ”endnu en variant af den kristne tro”. (s. 379)

   Uanset hvordan vi vender og drejer det, er vi alle kulturkristne, er Hollands påstand. Måske til undren for nogle, der kan have svært ved at se, at Spinoza – med sin afvisning af en skabergud, af mirakler og åbenbaringer, af Jesus’ særstatus i universet, af kanoniske bøger, af evig frelse og fortabelse, kort sagt af hvert eneste punkt i trosbekendelsen – bliver udlagt som skaber af et reformistisk kristent projekt.

   Hvis man undersøger Tom Hollands egen livsforståelse, er det påfaldende, hvor stærkt han er påvirket af Nietzsche, kristendommens hårdeste kritiker i vores idéhistorie.

Holland er enig med Nietzsche:

   I synet på kristendommen: Kristendommen er et slaveoprør, et oprør, der vender alle antikkens værdier på hovedet.  De fattige, de afmægtige, de ukendte, de ringeagtede, kort sagt, bunden af det sociale hierarki, ophøjes, mens de mægtige, rige, berømte, toppen af det sociale hierarki, nedvurderes.

   I synet på Europas historie: De hævder begge, at alt er gennemtrængt af kristendom, også oplysningsbevægelsen og socialismen. Den sekulære humanisme er et barn af den kristne myte. Som Holland skriver: ”Hvert menneske har en iboende værdi. Dette princip stammede – som Nietzsche med stor foragt havde påpeget – hverken fra den franske revolution, Uafhængighedserklæringen eller oplysningstiden, men fra Bibelen.” (s. 491)

   I synet på moralen: Moralen står og falder, som Nietzsche hævder, med troen på Gud. Holland citerer med tilslutning Nietzsche: ”Når man opgiver den kristne tro, trækker man samtidig retten til kristen moral væk under fødderne på sig selv”. (s.462) Uden Gud gælder alene den stærkes ret.

   I sin erkendelsesteori: Holland afviser som Nietzsche eksistensen af en universel sandhed. Sandheden er kulturrelativ / mytisk funderet. Når Gud falder bort, falder sandheden bort, og der bliver kun det menneskelige perspektiv tilbage. Tilhængerne af universelle sandheder dyrker en forestilling om ”universalitet, der kulturelt var yderst specifikt” (s. 535) Holland afviser klart universalitet på det værdimæssige område. Værdier er for ham noget vi har, fordi vi er opvokset med og opdraget i dem. Vi har alle ”de instinkter, der hører sammen med at være vokset op i en kristen civilisation”. (535) Når rationalister bilder sig ind, at deres værdier har rod i ”fornuften”, er der i virkeligheden blot tale om en ny myte uden nogen form for hold i noget almengyldigt.

   I sin ontologi: Holland afviser med Nietzsche troen på Gud. ”Det håb, den kristne fortælling tilbød, at der fandtes en orden og en mening med menneskets eksistens, var noget, der for altid var gået tabt for mig”. (s. 532) Men til forskel fra Nietzsche hævder han, at kristendommens omvurdering af alle værdier kan leve videre, selvom denne omvurdering ikke har rod i andet end en myte.

   Hollands bog ”Herredømmet”, med undertitlen:  “Da kristendommen skabte den vestlige bevidsthed”, er et postmoderne manifest forklædt som en historiebog. Og det er spændende historier, Holland har at fortælle, selvom de også i nogle tilfælde er på kant med virkeligheden.  

   Tom Holland vurderer overordnet kristendommens indflydelse positivt. Nietzsche helt og aldeles negativt. På det punkt ophører han med at være elev af Nietzsche.

   I den uenighed er jeg langt hen ad vejen enig med Nietzsches vurdering – blot med andre argumenter.

   Problemet er den teologi, der har domineret det meste af den hidtidige teologi, og som lover frelse til de døbte og troende. Den rummer et Gudsbillede, som er ubegribeligt hårdt. For hvad sker der med de andre – de, der ikke er døbte og troende? Mange teologer vil sige, at de får deres retfærdige straf. Men betegnelsen straf er misvisende her i forhold til, hvordan vi normalt forstår dette begreb. Straf er et onde, der påføres en person med henblik på specialprævention. Altså for at undgå en gentagelse af ugerningen, eller med henblik på generalprævention: Altså for at afskrække andre fra at begå ugerningen. Men det er der jo ikke tale om her. Ondet påføres synderen uden nogen form for formål og nødvendighed.

   Hvad kalder vi normalt det?

   Ja! Grusomhed.

   Hvordan disse kristne forestillinger har martret vores civilisation, er dén nye teologi, der bygger på at alle vil blive frelst på dommedag, ét langt oprør imod.

   Tom Holland nævner ikke dette skisma inden for kristendommen i synet på dommedag, selvom han ellers gør meget ud af at omtale nogle af de fremtrædende teologer i antikken: Gregor af Nyssa og Origines, der var fortalere for alles -frelse-teologien. Det er fair nok, eftersom denne teologi stort set ikke har spillet nogen rolle i vores historie. Det gør den til gengæld i dag, hvor der er et oprør i gang inden for folkekirken imod fortabelsesteologien. Det er et oprør, jeg som ateist i ligestillingens navn opfatter som vedkommende.

   Synet på dommedag er afgørende, fordi det siger noget afgørende om Gudsbilledet og om os. Hvis Gud kan påføre os evig pine, kan vi også gøre noget – langt mildere -ved hinanden som fx brænde kættere som Bruno, for at undgå, at han leder andre i evig fortabelse.

   Ved at underbetone disse terroragtige sider af den kristendomsopfattelse, der har domineret vores historie, bliver Tom Hollands bog i for høj grad til et skønmaleri.

Det skrevne er udtryk for skribentens egen holdning. Ateisten.dk takker for bidraget.

Skribentens Profil
Niels Skovgaard
Forfatter og cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion

Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Niels Skovgaard
Niels Skovgaard
Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. View more
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Save settings
Cookie indstillinger