back to top
2.9 C
Copenhagen
22. januar 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Den skjulte forbindelse mellem Thales, der faldt i brønden og den identitetspolitiske wokeisme

Det var den græske filosof Thales, der faldt i en brønd, mens han gik og kiggede efter stjerner. Det grinede de almindelige mennesker i landsbyen en del af den aften.

   Det skulle de ikke have gjort.

   Senere tog filosofferne hævn.

Det begyndte med Platon, der anbragte de almindelige mennesker i hulen, hvor de kunne sidde og studere skygger på bagvæggen, mens filosofferne nød solens klare lys.

Og Platon føjede spot til skade ved at give de almindelige mennesker besked på ikke at have noget at skulle have sagt i forbindelse med statens styrelse. Dertil var de simpelthen for uvidende.

I den anden ende af filosofihistorien har vi Nietzsche, der ikke blot så ned på de almindelige troende. Han havde også kun foragt tilovers for samtidens ateister. Disse troede, de kunne forkaste Gud og ellers leve videre, som om intet var hændt, og som om man stadig kunne regne med begreber som Fornuft, Sandhed og Godt og Ondt efter Guds død.

Nietzsches filosofi går ud på at dokumentere, at med Guds død falder al objektivitet bort. Det, der er tilbage, er alene den enkelte og dennes skabende vilje. Den enkelte er tvunget til at skabe sin egen ”sandhed” og til at sætte sit eget ”godt” og ”ondt”.

For at indse dette, er det ikke nok at være et menneske, forklarer Nietzsche. Det kræver mod og styrke, og det har kun Overmennesket. For Overmennesker er almindelige mennesker lige så latterlige, som aber er for almindelige mennesker.

Det er til disse Overmennesker, Nietzsche skaber en ny hellig skrift til erstatning for Bibelen: ”Således talte Zarathustra”. Og det er i den, han skriver det der med aberne.

I den mellemliggende tid har vi så haft besværet med den kristne foragt for mennesket i almindelighed – mennesket efter syndefaldet, den gamle Adam, sådan som foragten f.eks. kan studeres i Kierkegaards beskrivelse af ”Spidsborgeren”. Menneskene lever ganske enkelt ikke op til de laveste standarder for, hvad Gud havde tænkt sig med dem, da han skabte dem.

Jeg ville gerne have kunnet opliste marxisterne som en modsætning til denne tendens i idéhistorien. De ønsker jo dog at fremstå som forsvarere for de almindelige mennesker. Men også hos marxisterne går det galt. De udstyrer almindelige mennesker med en ”falsk bevidsthed”, der gør, at der overhovedet intet fornuftigt er at vente fra disses kant. Det eneste de jo kan er at lire det af, de er blevet indoktrineret med af den herskende klasse.

   Indtil nu har jeg ikke nævnt et ord om Heideggers ”DAS MAN” og om Sartres ”LA MAUVAISE FOI”, begge ideer, der klart har nedvurderet mennesker i almindelighed i tiden efter anden verdenskrig. Men det er, fordi hverken jeg selv eller I – formodentlig – orker at blive ved med at høre på eksempler.

   Har al denne filosofiske og religiøse selvhøjtidelighed og højrøvethed over for folk som de er flest – de der producerer varerne, laver mad og gør rent – virkelig været nødvendig?

   Og hvordan forholder det sig så i dag? Hvem fører fanen af menneskeforagt og højrøvethed videre?

   Jeg har en kandidat: Woke-bevægelsen. En af vor tids vigtigste fromhedsbølger med dens anklager mod alle os andre for at være blinde over for vores egen etnocentrisme, vores fremmedhad og racisme. Over for vores islamofobi og vores illusion om at køn er andet end en social konstruktion. Over for vores kulturimperialisme. Og over vores påståede illusioner om den hvide mands fortræffelighed, der blandt meget andet ytrer sig i vores nedladenhed over for andre kulturer i almindelighed og appropriation fra dem i særdeleshed: Med et ord: Vores neokolonialisme.

   Under dække af et krav om gensidig respekt spreder woke-bevægelsen foragt for Gud og hvermand.

   Måske du, kære læser, ligger inde med en anden kandidat?

   På ganske få punkter har jeg været lidt forud for min tid – ellers er jeg gennemgående bagud. Jeg formulerede allerede en kritik af den anti-rationalistiske, identitetspolitiske filosofi tilbage i 1991 i mit skrift: ”Det åbne syn”. Bogen er et forsvar for en oplysningsfilosofisk rationalisme og naturalisme og er vendt imod postmoderne relativisme og imod dogmatisk tænkning, der hævder at ligge inde med den endegyldige sandhed og som opfatter tvivl som synd.

Det skrevne er udtryk for skribentens egen holdning. Vi takker for bidraget. Dit bidrag er også velkomment. Send det til os på Ateisten.dk, og vi ser nærmere på det.

Skribentens Profil
Niels Skovgaard
Forfatter og cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion

Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Niels Skovgaard
Niels Skovgaard
Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. Se mere
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Gem indstillinger
Cookie indstillinger