back to top
10.6 C
Copenhagen
17. maj 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Ytringsfriheden set gennem realismens linse

Hån fører ikke til civiliseret debat, men til foragt og splittelse. Sadan skriver debattør og medicinstuderende, Mustafa Badan, der behandler ytringsfrihedens nødvendighed og begrænsninger.

Idéer kan ikke forbedres uden kritik. Ondskab kan ikke bekæmpes uden ord. Evnen og retten til at ytre sig er essentiel og bør være tilgængelig for alle, hvis vi skal udvikle os som samfund og individer. Uden ytringsfrihed risikerer vi uvidenhed og stagnation – som det var tilfældet i middelalderen. Viden og dannelse opstår gennem åben debat, og ingen med et fornuftigt sind vil derfor afvise ytringsfriheden. Dog gælder det, som med alle frihedsrettigheder, at der også er nødvendige begrænsninger.

Ytringsfrihedens rammer i det liberale Danmark

I Danmark – et land hvis jura har rødder i liberal filosofi – findes der allerede klare lovbaseret grænser for ytringsfriheden. Man må ikke håne politibetjente i embeds medfør. Man må ikke dele hævnporno. Man må ikke true andre. Man må ikke lække statshemmeligheder. Man kan sigtes for injurier. Man må ikke udtale sig racistisk. Disse eksempler viser tydeligt, at ytringsfriheden allerede er begrænset af hensyn til den offentlige orden, andres sikkerhed og værdighed selv i en stat der fører lovgivning fra liberalistisk filosofi.

Ytringsfrihedens destruktive potentiale

Et af de tydeligste eksempler på farerne ved absolut ytringsfrihed findes i Gregory H. Stantons model om “De ti trin mod folkedrab”. De første fire trin involverer udelukkende brug af sprog; Klassificering, symbolisering, diskrimination og dehumanisering. Det viser, at ubegrænset ytringsfrihed kan bane vejen for ekstremisme og folkedrab.

Et andet moderne eksempel er AI-genereret pornografisk materiale, hvor almindelige billeder manipuleres til at vise nøgne versioner af personer uden deres samtykke. I en verden med absolut ytringsfrihed kunne dette legitimeres som en form for kunstnerisk udtryk, hvilket naturligvis er uacceptabelt.

Muhammedkrisen – hvilken tilgang bør vi have, og hvordan bør den undervises i?

Kurt Westergaard forklarede, at hans tegning forestillede en terrorist, som brugte religion som åndeligt sprængstof – ikke profeten Muhammed. Hvis man insisterer på, at det er Muhammed, der fremstilles, bevæger man sig over i et racistisk narrativ. Profeten er i de islamiske kilder beskrevet i ultra høj detaljegrad – blandt andet hvor mange hvide hår han havde i sit skæg. Disse beskrivelser matcher ikke tegningen, som i stedet trækker på stereotypiske og nedladende træk ved arabiske mænd: Usoignerede, eksplosive og voldelige. Tegningen bidrager derfor ikke til saglig kritik, men til hån. Der er ingen væsentlig forskel mellem sådanne billeder og de antisemitiske karikaturer, nazisterne producerede i 1930’erne – altså før holocaust og ghetto oprettelser. Disse blev dengang mødt med modstand fra det jødiske samfund, og eksempelvis blev nazisten Gustloff dræbt af den jødiske aktivist Frankfurter. Hån fører ikke til civiliseret debat, men til foragt og splittelse.

Ytringsfriheden – set fra realismens linser

Hvis vi ønsker at undervise kommende generationer om Muhammedkrisen, er det afgørende, at vi tager stilling til, hvilket grundlag undervisningen bygger på. Bliver Kurt Westergaards egen forklaring nævnt? Eller reduceres undervisningen blot til et budskab om, at ”muslimer skal lære at acceptere hån og latterliggørelse af deres profet”? Hvis undervisningen tager udgangspunkt i en historisk og nuanceret fremstilling – hvor både tegnerens intention, den muslimske reaktion og samfundets rolle belyses – er det værdifuldt og relevant. Men hvis formålet blot er at præsentere hån som en legitim del af demokratisk dannelse, så bør man i konsekvensens navn også inddrage andre eksempler på karikaturer: antisemitiske tegninger fra 1930’erne, racistiske karikaturer af sorte amerikanere fra Jim Crow-perioden og lignende. Heldigvis vil de fleste formentlig være enige i, at hån og stereotyper af hele befolkningsgrupper ikke bør videreformidles som acceptabel adfærd – hverken i skolen eller i samfundet som helhed.

Religionskritik kontra religionshån

Religiøse bør ikke være bange for kritik – tværtimod. Kritik kan styrke deres tro eller føre til selvransagelse og fornyelse. Hvis en tro ikke kan modstå rationel kritik, bør dens tilhængere overveje dens sandhedsværdi. Alle store religioner indeholder selv kritik af andre verdenssyn, og derfor bør religiøse acceptere, at deres egen tro også kan blive genstand for kritik. Hån derimod – det vil sige latterliggørelse og bevidst nedgørelse – er ikke det samme som kritik. Hån fremkalder ikke refleksion, men vrede og eskalation.

Hvordan skelner vi mellem kritik og hån?

Forestil dig et peer-review-møde, hvor en videnskabelig artikel skal diskuteres. Ville du kalde den ”luder-artiklen” eller ”homo-artiklen”? Nej. Sådan en opførsel ville aldrig blive accepteret i en professionel sammenhæng. Såkaldte ”islamkritikere” (hvis navne ikke er værd at nævne) omtaler Koranen med disse udtryk, handler det ikke om saglig kritik – men om hån. Et simpelt litmus-test kan være: Ville denne måde at udtrykke sig på være acceptabel i en akademisk eller professionel sammenhæng? Hvis nej – så er det hån, ikke kritik.

Hykleriet hos ytringsfrihedsforkæmpere

Når personer som Pernille Vermund (LA) og Pia Kjærsgaard (DF) hylder ytringsfrihed, men samtidig reagerer med vrede eller politianmeldelser, når de selv er mål for hån, bliver det hyklerisk. Vermund anmeldte for eksempel en mand, der delte deepfake-billeder af hende. Samtidig har hun promoveret Muhammed-tegninger og opfordret muslimer til at ”tåle det”. Pia Kjærsgaard krævede en undskyldning fra The Independent for en karikatur af Lars Løkke Rasmussen – samtidig med at hun har støttet hånlige ytringer mod muslimer. Disse eksempler viser, at det ikke handler om en principiel kamp for ytringsfrihed, men om politisk markedsføring og marginalisering af minoriteter.

Afslutning

Ytringsfrihed er en af de vigtigste rettigheder, vi har – og den skal beskyttes. Men som med alle rettigheder må den udøves med ansvar og inden for rammer, der sikrer andres værdighed og tryghed. Ytringsfrihed er ikke absolut, og det bør den heller ikke være.

Artiklen er udtryk for skribentens egne holdninger. Ateisten.dk takker for bidraget til debatten. Du kan også deltage ved at skrive til os.

Skribentens Profil
Mustafa Badan

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. Se mere
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Gem indstillinger
Cookie indstillinger