back to top
9.5 C
Copenhagen
20. april 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Påskehilsen: Stiller troen krav om ofring af forstanden?

Der er masser af filosofisk inspiration at hente i Det nye Testamente. Allerede Spinoza så det på den måde. Selv har jeg udfoldet min inspiration fra NT i min bog ”Magten of Æren?” (1995): Betydningen af aktiv medfølelse, ydmyghed i forhold til egen fejlbarlighed, vores afhængighed af hinanden, afstandtagen fra selvgodhed og selvmægtighed.

   Mange vil måske sige, at vores forhold til NT ikke kan være et ta’ selv bord. Men kan det være andet for et voksent menneske?

   Andre steder er NT det rene volapyk. Især når teksten skal bruges til at opbygge en kristen dogmatik. Det gælder fx lidelseshistorien, der som bekendt er opbygget over den forestilling, at Jesus’ lidelse og død på korset har den konsekvens, at vi andre får mulighed for at undgå evig straf i Helvede.

   Det er denne vej til frelse, kirken fejrer i og med påsken.

   Kigger vi på lidelseshistorien, hænger den overhovedet ikke sammen.

   Først hører vi historien om alt det onde, der sker:

   Disciplen Judas der forråder sin Herre med et kys – og endda for penge – Judaspenge. Siden har Judas været en afskyet figur. Hvem kunne i dag finde på at kalde deres søn for Judas?

  Så det skamløse jødiske folk, der ikke vil se forskel på en forbryder og en hellig Herre og kræver forbryderen frigivet i stedet for Herren. En anklage der har haft katastrofale konsekvenser i jødernes senere historie.

   Endelig de romerske myndigheder, der er parate til at begå et skændigt justitsmord for at passivisere de besatte jøder.

   Pludselig bliver historien så vendt på hovedet:

   Nej, nej, nej. Der er ikke sket noget skændigt! Det hele sker med nødvendighed, bestemt fra begyndelsen som en nødvendig foranstaltning med henblik på de troende menneskers frelse. Judas, jøderne og de romerske myndigheder er blot instrumenter i Guds hænder og udfører blot hans evige beslutning.

   Herren skal dø, hvis mennesker skal leve evigt i Himmeriget.

   Den dogmatisk troende tilgang til Bibelen kræver, at vi sluger sådanne modsigelser.

   Som kirkefader Tertullian er blevet tillagt at have sagt: ”Jeg tror, fordi det er absurd” – for de latinkyndige: ”Credo quia absurdum est.”

   Måske stiller troen krav om en ofring af forstanden.

   Men er det ikke et lidt stort krav at stille til et moderne menneske, der er opdraget til at tænke kritisk og selvstændigt?

   God påskeferie.

Ovenstående er udtryk for skrivbentens egen holdning. Tak for bidraget. Indlægget er tidligere bragt i en tidligere udgave i JP.

Skribentens Profil
Niels Skovgaard
Forfatter og cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion

Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Niels Skovgaard
Niels Skovgaard
Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. Se mere
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Gem indstillinger
Cookie indstillinger