Muslimers manglende selvindsigt- og kritik af islam er udansk

0
36

Kan man være dansk og muslim på samme tid? Det lader til at være et spørgsmål, som optager mange muslimske debattører og stemmer på sociale medier, og der er en konsensus om, at det kan man godt – men det lader til, at det altid skal være på islams præmisser. Og her mener jeg, at der er en vis uærlighed i den debat.

De fleste har måske hørt fortællingen før: At uanset hvad man som muslim gør, så er det ikke godt nok – uanset hvad man gør, bliver man som muslim betvivlet på sit demokratiske sindelag eller sin danskhed. Det er en fortælling, jeg også selv er vokset op med, da jeg var muslim, og som i dag stadig spredes i samfundet – især blandt den yngre generation af muslimer.

Jeg kan som tidligere muslim fortælle, at der ligger et selvbedrag i denne fortælling.

For hvad er det egentlig helt præcist, muslimer gør, som skulle gøre dem danske? Lytter man til de argumenter, der bringes frem, så er det altid nogle overfladiske parametre, der måles på: Arbejde, uddannelse, sprog eller foreningsliv. Man mener, at blot fordi man kan sætte flueben ved disse punkter, så er man dansk.

Men det er naturligvis ikke ensbetydende med, at man er dansk. Det har vi utallige eksempler på – som eksempelvis den åbent erklærede islamiske organisation Hizb ut-Tahrir, hvis medlemmer ofte er uddannede læger, ingeniører med mere, men som vi forhåbentlig kan blive enige om ikke ligefrem altid er lige danske. Det burde i virkeligheden være en selvfølge, at man har et arbejde og forsørger sig selv, eller at man taler sproget, så man kan kommunikere med sine medmennesker. Det gør bare ikke nogen dansk udelukkende af de grunde alene.

Alligevel bruges det i narrativet ofte som argument for, at man “har gjort alt”, og at det bare ikke er godt nok.

Virkeligheden er, at den mentale træthed, som muslimer giver udtryk for, når offerviolinen spilles, mens der synges den samme sang om, at man har prøvet alt og derfor peger fingre af Danmark som problemet, ikke blot er uærlig, men også farlig.

Det er uærligt, fordi man som muslim bærer en islamisk baggage med sig, som netop fra barnsben er årsagen til, at man ekskluderer sig selv fra rigtig mange fællesskaber. Man bliver fra barnsben lært, at man ikke er som danskerne. Jovist, i nogle muslimske hjem mere ekstremt end andre, men om man vokser op med pisk eller gulerod, kan være det samme, når endemålet er ens – nemlig at man er muslim, og at islam aldrig nogensinde må kritiseres. Det er netop dét, som skaber den mentale træthed hos muslimer: At de fleste forsøger at balancere to modsatrettede verdener, men hvor det nemmeste og mest omkostningsfrie netop er at pege fingre af det danske samfund i stedet for at se indad og risikere det islamiske baglands vrede ved at kritisere islam.

Det kender jeg alt til som frafalden fra islam.

Det ser man også i den aktuelle debat. Der er muslimer, der bruger oceaner af tid på at gradbøje danskheden og nærmest se sig som berettiget til at ændre danske normer og værdier, så de lettere kan bilde sig selv ind, at de kan forene de to verdener. Men de ville aldrig nogensinde kigge indad og gradbøje eller ændre noget som helst ved islam. Ja, de vil heller aldrig acceptere, at andre gør det.

Det er farligt, for hvis man som dansker køber ind på den uærlige offerfortælling fra muslimer, så ender man med at normalisere islamiske normer. Det kan jeg som frafalden fra islam kun på det kraftigste advare imod.

For er der noget dansk ved, at mænd og kvinder skal sidde kønsopdelt til foredrag, som det foreskrives i islam?

Er der noget dansk i, at en søster ikke må date en dansk, ikke-muslimsk fyr?

Er der noget dansk i det kvindesyn, som islam foreskriver – et kvindesyn, vi i Danmark gjorde op med for generationer siden i opgøret med kirkens magt?

Er der noget dansk i at mene, at visse satiriske tegninger af en profet bør være forbudt at vise i folkeskolen?

Der er mange eksempler på, hvor islam og det danske, vestlige, sekulære demokrati ikke er forenelige. Og det ved muslimer også godt. Men hvor ville det være befriende, hvis de også var ærlige omkring, hvad der i virkeligheden står i vejen. For jeg tror på, at langt de fleste muslimer ønsker at være individuelle mennesker og tage Danmark til sig med alle de friheder, der findes her – friheder, som ikke findes i deres forældres hjemlande. Men det er altså islams kollektivistiske struktur og bagland, der står i vejen for kritikken – ikke tonen i debatten, ikke politikerne og ikke Danmarks krav om integration.

Manglen på selvkritik ses gang på gang: Når eksempelvis en imam bliver afsløret i at prædike stening af utro kvinder, så er der en larmende tavshed, og vi skal igen høre tudehistorier om, at muslimer ikke mener, det er fair, at de skal tage afstand, da de ikke mener, de har noget med det at gøre.

Men samtidig kan de sagtens råbe op og fordømme, når en hvid dansk mand kommer i vælten for sexisme i mediebranchen. Og jeg forstår skam godt, hvorfor de ikke tør være ærlige: Det har en pris at gå imod det islamiske bagland. Men hvis de virkelig ville Danmark, havde de netop gjort dette.

Det skrevne er udtryk for forfatterens egen holdning. Ateisten.dk tager imod indlæg fra flere, der ønsker at deltage i den demokratiske debat. Du kan deltage ved at skrive til Ateisten.

Skribentens Profil
Foto af Mustafa Sayegh af Claus Andersen Filmplus
Mustafa "Musse" Sayegh
Formand, Foreningen Frafalden.dk

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. View more
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Save settings
Cookie indstillinger