back to top
15.8 C
Copenhagen
31. juli 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Vores vestlige civilisations ateistiske rødder

Spinoza og hans ateistiske tilhængere – folk, der afviste åbenbaringer, profetier og mirakler og holdt sig til fornuften i alle spørgsmål, både kausale og normative – gik fra sidste halvdel af 1600-tallet og frem mod den franske revolution i kamp for nogle basale værdier: demokrati, retssikkerhed, individuel frihed i livsstil, fuld tanke-, ytrings- og pressefrihed, for et samfund, hvor religiøs autoritet er fjernet fra lovgivningsprocessen og uddannelsessystemet og hvor kirke og stat er fuldt adskilt. For et samfund, hvor det er tolerancen, der er i højsædet, også over for religionskritik og angreb på religionens grundforestillinger. Det er den pakke af værdier, vi plejer at kalde ”moderniteten”: Kerneværdierne i vores vestlige civilisation.

Når man har beskæftiget sig med den historie, bliver det en gåde, hvor udbredt den myte er, at vores vestlige civilisation har sit udspring i kristendommen. Kendsgerningen er, at spinozisterne (med Jonathan Israel kan vi kalde dem den radikale oplysningsbevægelse) blev bekæmpet af samtidens herskende kristenhed med næb, klør og forfølgelse. De blev betragtet som undergravende af al tradition, al religiøs og kirkelig autoritet, al hidtidig politisk legitimitet, hele det gældende sociale og kønslige hierarki – og det var jo netop det, de ville: Revolutionere samtidens religiøst baserede samfundssystem. De blev tvunget til gennem generationer at arbejde under jorden for deres værdier, hvis de havde deres liv, frihed eller karriere kær.

Der var også kristne i samtiden, der begyndte at kæmpe for tolerance, men det var som hovedregel tolerance over for forskellige konfessioner. Den form for tolerance finder vi jo også i den islamiske verden over for forskellige udlægninger af islam, men gør det den islamiske verden til en del af den vestlige civilisation?

En ting er, at nutidens kristne er hoppet med på modernitetens tog. Det skal de være velkomne til. Men når kristne vil give kristendommen æren for fremkomsten af moderniteten i den vestlige verden, så er det for meget. Det er en hån mod de lidelser Spinoza og hans tilhængere måtte døje med under kristenhedens voldsomme intolerance over for deres ligheds – og frihedsidealer.

Den tolerance, der gør, at os naturalister, ateister og agnostikere i dag kan leve vores liv i fred og ro som medlemmer af vores sekulære samfund, har fortidens ateister selv kæmpet sig frem til. Det er dem, vi med rette skylder tak og ikke de troende og arven fra Jerusalem.

Det skrevne er udtryk for skribentens egne anskuelser. Tak for dem.

Skribentens Profil
Niels Skovgaard
Forfatter og cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion

Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Niels Skovgaard
Niels Skovgaard
Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. Se mere
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Gem indstillinger
Cookie indstillinger