back to top
16.5 C
Copenhagen
16. april 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Vores brødre og søstres oplysningsfilosofiske drømme

Der var ingen mangel på optimisme, dengang vores åndelige brødre og søstre – de naturalistiske, ateistiske og oplysnings rationalistiske tænkere fra midten af 1600-tallet og frem – begyndte at tegne retningslinjerne til afløseren af L’Ancien Régime – det gamle religiøst dominerede herredømme. Moderniteten skulle afløse datidens teokratiske samfund. Det skulle være et liv i fællesskab præget af demokrati, kamp for det fælles bedste, individuel frihed i livsstil, fuld tanke -, ytrings- og pressefrihed, hvor de religiøse autoriteter er fjernet fra lovgivningsprocessen og uddannelsessystemet, og hvor kirke og stat er fuldt adskilt. Et liv under en moral, der tilstræber lykke i det dennesidige liv. Og uden tro på guddommelige åbenbaringer og mirakler og uden angst for guddommelige dømmende og evigt straffende foranstaltninger. Et liv i stadig fremgang på det teknologiske område.

   Den rolle, som fremmedgørelse, absurditet, affortryllelse, nihilistisk filosofi, mangel på resonans, mangel på mening og betydning skulle komme til at spille for modernitetens mennesker, var der ingen, der havde forudset.

   Camus peger på denne meningsløshed og ligegyldighed i romanen ”Den fremmede”, ligesom Sartre hævder den som et eksistensvilkår i sin roman ”Kvalme”. Deres tvivlsomme medicin mod sygdommen består – på linje med ateister som Nietzsche og Heidegger – i, at man selv skal skabe sig en meningsfuldhed ud af det meningsløse.

   At det skulle kunne lade sig gøre, forekommer mig ikke at være en teori, der bygger på erfaringen. Det vender jeg tilbage til.

   Også hos modernitetens sociologer møder vi meningstabet, ikke som et individuelt problem, men som en generel tilstand – en folkesygdom.

   Max Weber kalder meningstabet for ”affortryllelsen” af verden.

   Hartmut Rosa beskriver fremmedgørelsen som en tilstand, hvor det derude er dødt og tomt, og det inden i mig er stumt og goldt og fremmed. Tingene griber os ikke, men passerer blot forbi os uden betydning og indhold. Grundangsten i moderniteten, hævder Rosa, retter sig mod denne tilstand.

   Lignende begreber om fremmedgørelse, isolation og meningstab kan findes hos andre samfundsforskere som for eksempel under betegnelsen anomi hos den franske sociolog Émile Durkheim og under betegnelsen Gesellschaft hos den tyske sociolog Ferdinand Tönnies.

   Mange kristne ser modernitetens meningskrise som et resultat af naturalismens/ateismens fremtrængen. Det er den fortolkning, vi møder hos Kierkegaard, der fremstiller fænomenet hos pseudonymet, blot kaldet A, forfatteren til første halvbind af Enten – Eller. I Kierkegaards optik er A en person, der drager de sidste konsekvenser af at være naturalist: Livet er tomt og betydningsløst.

   Løgstrup formulerer det således: ”Er Gud ikke livets skaber og med sin opstandelses magt dødens herre, er alt, hvad der i dagliglivet kaldes betydningsfuldt, ligegyldigt”.

   Den fortolkning er Weber på linje med. Affortryllelsen sker ifølge ham i takt med, at det overnaturlige fjernes fra livet, og rationalitet, videnskab, teknologi og bureaukrati trænger frem.

   At fremmedgørelsen er et mere fremtrædende træk ved vores vestlige civilisation sammenlignet med andre og tidligere civilisationer, er svært at afvise.

   Især unge mennesker klager over den.

   Men at dette forhold skulle have rod i gudløsheden, er en melodi, vi er nogle stykker, der ikke synger med på.

   Følelsen af eksistentiel meningsløshed – manglen på resonans – kan have mange årsager: Rent medicinske, overanstrengelse, vanskeligheder med at finde sin plads i tilværelsen for et ungt menneske, uoverkommelig stor modgang, overdrevne skuffede ambitioner, tab af en tidligere stærk livsforståelse, alvorlig mangel på selvværd.

   Den er ikke ateismen/naturalismen iboende. Den liberale sekulære samfundsforståelse er der mange, der har været parate til at kæmpe – og i yderste konsekvens – at dø for.

   Når religiøse mennesker finder en mening i deres tro, er det fint – så længe denne tro ikke rummer en forestilling om, hvordan det skal gå alle os andre på dommedag med evig fordømmelse til følge. Denne teologi, som for eksempel er Luthers, og som folkekirken gennem præsteløftet forpligter sine præster til at forkynde i overensstemmelse med, er heller ikke rar for de religiøse selv, hvis de tænker Gudsbilledet til ende. Fordømmelsen kunne jo eventuelt ramme deres ægtefælle, børn, børnebørn, forældre, venner og bekendte.

   Når de religiøse derimod hævder, at der ikke er mening og retning og gyldighed i livet uden for troen, er de galt afmarcherede.

   Men jeg kan godt følge de religiøse, når de afviser den eksistentialistiske teori om, at ”mening” er noget vi selv skaber. Teorien om, at man kan vælge sig ud af tomhedsfølelsen ved at konstruere sin egen mening, svarer ikke til min erfaring med meningsløsheden.

   Det er lidt ligesom man ikke kan beslutte sig for en god nats søvn. Mening er ikke noget, vi griber, men noget vi gribes af. Jeg tænker på mødet med ”den eneste ene”, at finde ”sin rette hylde”, at kunne være sig selv over for et andet menneske, at føle omsorg for andre, at møde kærlighed fra andre, at glæde sig over en ny dag, at FÅ en god idé. Mening er noget, der tildrager sig én, uden at være under ens kontrol. Man kan læse mere om det hos Rosa, hos Løgstrup (det han kalder de suveræne livsytringer) og – i al beskedenhed hos mig selv i ”Magten og Æren?”, der rummer en kritik af forestillingen om menneskets selvmægtighed.

   Forestillingen om det enkelte menneskes suverænitet – dets selvmægtighed – som i udsagnet: ”Enhver er sin egen lykkes smed”, er en af modernitetens illusioner.

Indholdet er udtryk for skribentens perspektiv. Vi takker for bidraget og indsigten!

Skribentens Profil
Niels Skovgaard
Forfatter og cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion

Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Niels Skovgaard
Niels Skovgaard
Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. Se mere
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Gem indstillinger
Cookie indstillinger