back to top
1.8 C
Copenhagen
22. januar 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Skal vi beskytte børns tro eller undervise i virkeligheden?

“Jeg kan ikke forstå hendes behov for at tage magien fra min datter”, siger Bonnie Meier til DR P1 Morgen.

Hvad var lærerens “brøde”? Jo, hun gjorde det, enhver god lærer har forpligtet sig til: At undervise i overensstemmelse med den viden, der er tilgængelig. Læreren havde derfor fortalt børnene, at Julemanden er en mytisk figur.

Vreden over, at læreren ikke ville lyve for børnene, står moderen dog ikke alene med. En afstemning på DR’s hjemmeside med 22.700 afgivne stemmer (pr. 06/12 2024) afslører, at over 60% af respondenterne finder lærerens ageren forkert og mener, at hun i stedet burde have fortiet sandheden eller direkte løjet overfor børnene.

I folkeskolen møder eleverne ofte både religiøse og videnskabelige perspektiver, men nogle gange opstår der situationer, hvor begge ikke kan være rigtige på samme tid. Det efterlader læreren med kun to muligheder: At se bort fra videnskaben på området eller bekræfte børnene i deres fantasi. Dette dilemma støder man oftere og oftere på i folkeskolen, og det har nu skabt en shitstorm mod kristendomskundskabslæreren.

“Som lærere har vi mange didaktiske overvejelser, når vi vælger det materiale, vi vil bruge i undervisningen. Skal den enkelte elevs religiøse ståsted være en af dem?”, spørger Janne Skovbjerg, Faglig Rådgiver i kristendomskundskab på folkeskolen.dk. Hun replicerer selv:

“Svaret er ikke helt ligetil.”

Skovbjerg går ind for, at læreren har frit valg, men skriver videre: -“På den anden side skader det vel ikke nogen at vælge et andet materiale? Er det ikke en god demokratisk holdning at tage hensyn til et mindretal?”

En af de mest markante konflikter mellem religion og videnskab i skolen opstår i forbindelse med emner som evolutionsteorien og universets oprindelse. I undervisningen i biologi lærer eleverne om darwinistisk evolution, som beskriver, hvordan arter udvikler sig gennem naturlig udvælgelse. Dette står i kontrast til skabelsesberetningen i mange religioner, hvor universet og livets oprindelse forklares som et resultat af en guddommelig handling. Men der er også områder, som ligger i den mere perifere del af religionen, såsom klimaskepsis, genetik eller kønsideologi, hvor videnskaben måske præsenterer data, der udfordrer livsanskuelser og traditioner.

Det er en udfordring at finde en balance, der respekterer elevernes religiøse overbevisninger, samtidig med at man formidler den videnskabelige konsensus.

Selvom religion og videnskab beskæftiger sig med forskellige måder at forstå verden på – religion er baseret på tro og åndelige overbevisninger, mens videnskab er bygget på empiriske beviser og rationel undersøgelse – så er religiøse skrifter fra en tid, hvor menneskets trang til forklaring ikke var opdateret med datidens viden. Derfor har religionen ofte en lang række bud på fænomener og forståelser, der med nutidens viden strækker sig langt ind over videnskabens område, fra tordenvejr til nærdødsoplevelser.

Man kunne måske mene, at lige i dette tilfælde kunne læreren have stukket eleverne en hvid løgn for ikke at skabe “kollektiv hjertesorg”, som læreren selv bemærkede efterfølgende. Men hvor skal løgnen stoppe? Hvad med elever, der er blevet fortalt, at lillebror kom med storken? Hvad med bien og blomsten? Eller skal eleverne nødvendigvis bibringes den viden, at de er blevet til på baggrund af forældrenes lagengymnastik? Hvad med dem, der tror på, at de kan møde deres efterladte i himlen, når de selv dør? Og hvad med de børn, der tror på tarotkort, astrologi og tankelæsning? Skal de også miste “magien”?

Tilbage står Bonnie Meier med en datter, der nu er blevet skeptisk. Som moren selv formulerer det til DR:

“Jeg fortalte i går, at jeg havde mødt nissen. Og hun sagde: “Jeg ved ikke rigtig, om jeg skal tro på det.”

Magien er lidt væk, fortæller Bonnie Meier.

Hvad mener du? Skal vi bevare “magien” eller er det vigtigere, at børnene bliver oplyst?

Skribentens Profil

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. Se mere
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Gem indstillinger
Cookie indstillinger