back to top
7.9 C
Copenhagen
28. november 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Om kløften mellem kristne og ateister

Oplysningsfilosofien, der spiller en vigtig rolle for vores vestlige civilisation, var realistisk i den filosofiske betydning, at der findes en virkelighed, der ikke er afhængig af vores kultur, antagelser og ønsker. Vi konstruerer selv vores teorier, men ikke de kendsgerninger disse teorier handler om. Gennem prøven og fejlen kan vi danne os et mere sandt billede af virkeligheden – vi kan lære af vores fejl. Man kan kalde det et åbent syn på virkeligheden, eftersom man er klar til at revidere de antagelser, man hidtil har gjort sig. Ytringsfriheden bliver en central værdi, eftersom det er den, der holder det nødvendige kritikfelt åbent.

I kraft af dette åbne syn fik Oplysningen to fronter:

På den ene side front mod den autoritære dogmatisme, hvis grundsyn er, at virkeligheden findes og at vi kender sandheden om den. Derfor er tvivl og kritik det samme som synd og forbrydelse og som sådant strafbart. Ytringsfriheden er på ingen måde en værdi, eftersom den først og fremmest tjener til at føre mennesker på afveje. I de første århundreder var den dogmatiske modoplysningsbevægelse religiøst begrundet, senere dukkede den op i fornuftsbegrundede former som i sovjetmarxismen og i nazismen. Internt i den vestlige verden i dag er islamismen den stærkeste autoritære dogmatiske bevægelse som Oplysningen er oppe imod.

På den anden side løb Oplysningen ind i relativismen. Grundsynspunktet i den konsekvente relativisme er, at forskellen mellem sandt og falsk og mellem rigtigt og forkert dybest set ikke kan begrundes. ”Virkeligheden” skal sættes i anførselstegn”. Grunden til at vi foretrækker bestemte teorier og normer er udelukkende, at vi er opvokset med dem i en bestemt kultur. Troen på sandheden uden anførselstegn er en form for etnocentrisme.

I relativismen er der altså tale om en grundlæggende anti-absolutisme. Hvad man vil stille op med dette udgangspunkt, kan der være forskellige bud på, men manglen på fundament hævdes under alle omstændigheder at være vores grundvilkår. Relativismen i dag har mange navne: Kulturrelativisme, socialkonstruktivisme, paradigmeteori, postmodernisme, wokeisme.

Det er en god ting at huske på, at ateister adskiller sig langt mindre fra troende, der har ladet sig forme af oplysningstankerne om tolerance, end begge parter adskiller sig fra relativister og autoritære islamister.

Det er min opfattelse, at kløften mellem den kristne og ateisten er mindre end kløften mellem disse og relativisten. Ateisten anerkender trods alt, at det er virkeligheden den kristne og ateisten er uenige om, og at det giver mening at diskutere denne uenighed. De er også enige om, at svaret på spørgsmålet om tro og ikke-tro er af afgørende betydning. F.eks. i spørgsmålet om virkeligheden af guddommelige åbenbaringer, mirakler, guddommelige moralske forskrifter og af en guddommelig styring af historien, af hellige kanoniske skrifter og af at et teologisk studium skulle give indsigt i Gud.

Relativisten derimod, der hævder at virkelighedsbegrebet er tomt, må tage afstand fra alt dette. Relativisten ser kun en strid om virkelighedskonstruktioner, hvor den ene konstruktion kan være lige så god som den anden. Dybest set er diskussionen om tro og ikke-tro for relativisten ikke et spørgsmål om argumenter, men alene et forsøg på overtalelse – som i reklamen.

Relativisterne vil gerne fremstå som folk, der vil respektere synspunkterne i deres forskellighed.

I virkeligheden river de tæppet væk under os alle sammen.

Må jeg lige tilføje: Med den liberale kristne deler den liberale ateist den grundlæggende opfattelse, at ytringsfriheden er et universelt gode.

For relativisten er der slet og ret tale om en eurocentrisk, kulturimperialistisk fordom.

Det skrevne er udtryk for skribentens egen holdning. Vi takker på Ateisten.dk for bidraget. Ovenstående kommentar er også bragt i en version i Berlingske.

Skribentens Profil
Niels Skovgaard
Forfatter og cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion

Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Niels Skovgaard
Niels Skovgaard
Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. View more
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Save settings
Cookie indstillinger