back to top
16.6 C
Copenhagen
7. juni 2025

Tilmeld Nyhedsbrev

spot_img

Bjælken i Lars Sandbecks øje

Jeg har levet størstedelen af mit liv som gudløs, og en stor del af mit forfatterskab har været en udforskning af det gudløse univers: To romaner: ”Unge år” (1998) og ”Studieår 1968” (2023) og tre filosofiske værker: ”Det åbne syn” (1991), ”Magten og Æren?” (1995) og Kulturrelativisme (2002), der blandt andet er en præsentation af Karl Poppers filosofi.

   For teologen Lars Sandbeck, der er kendt for sin kamp for en kristendom med et menneskeligt ansigt, er den gudløse verden en fremmed verden, som han gennem omfattende læsning og også gennem deltagelse i Ateistisk Selskabs Debatforum har prøvet at sætte sig ind i, i sin bog: ”Den gudløse verden” (2020).

   Sandbeck har et skarpt blik for de myter, den gudløse verden har dannet sig om sin egen idehistoriske sammenhæng, for dens ofte overdrevne tro på menneskets muligheder og for dens underbetoning af menneskelivets skrøbelighed.

   Hvordan tilhængere af denne verden, i form af epikuræerne i middelalderen og spinozisterne i nyere tid, blev tvunget til at leve et undergrundsliv under kristen forfølgelse i hele Europa, beskæftiger han sig derimod ikke med.

   For Sandbeck står den livsanskuelsesmæssige hovedkløft i den vestlige verden i dag mellem teister på den ene side og ateistiske naturalister på den anden. Det er jeg delvis enig i. Jeg ville nu tilføje postmodernismen som en tredje vigtig position, der er skudt op ved siden af de to andre inden for de sidste 30 år.            

   Postmodernismen står med sin afvisning af ethvert sandhedskrav i modsætning til både ateister og teister og er en fælles modstander for begge parter.

   Jeg er selv ateistisk naturalist (en position, der kun anerkender naturlige forklaringer) og bygger min filosofiske ontologi på to af de mest indflydelsesrige fyrtårne i filosofihistorien: Baruch Spinoza og Karl Popper.

   For Sandbeck er valget mellem teisme og naturalisme let, og det mener han også det må være for os andre. Han bygger nemlig hovedsagelig sin fremstilling af naturalismen på en reduktionistisk amerikansk filosof, som hedder Alex Rosenberg. Rosenbergs ontologiske hovedpositioner er mildt sagt skingre: Han hævder, i strid med al erfaring, at det eneste, der findes, er fysisk masse og benægter dermed eksistensen af sjæleliv, åndsliv, vilje, hensigter, forskel på rigtigt og forkert, godt og ondt. Menneskers historie og kultur betyder ingenting, ord og tegn er bare meningsløse lyde og blækklatter. Der findes ingen bevidsthed, fornuft og intet selv. Et menneske er ikke mere værd end en skovsnegl eller et sandskorn. Der findes ingen anden adgang til virkeligheden end gennem naturvidenskaben: fysikken.

   Hvis disse synspunkter er alternativet til en teistisk livsforståelse, kan jeg godt forstå, at Sandbeck og hans læsere løber skrigende bort.

   Sandbeck vånder sig i sin bog over nutidige ateisters angreb på kristendommen. Disse angreb bygger, hævder han, på alvorlig manglende viden om det faktisk eksisterende kristne trosliv. ”Man har først en god og overbevisende sag, når man har gendrevet sin modstander, hvor han er stærkest”, som han med rette skriver.

   Dette gode princip har Sandbeck selv en del at lære af.

   Poppers og Spinozas form for naturalisme rummer INGEN af de ontologiske eller erkendelsesteoretiske postulater, som Rosenberg her er refereret for at indtage ovenfor. Tværtimod tilbagevises de – især hos Popper – med stor lidenskab og skarpsindig argumentation.  I ”Den gudløse verden” nævnes Spinoza kun i en sidebemærkning, mens Popper glimrer ved sit fravær.

   Set fra mit perspektiv lider Sandbecks opgør med naturalismen af de samme mangler som han anklager ateisterne for: Han vælger sin modstander: Naturalismen i dens svageste udgave.

   Til jer, der har et mindre negativt ladet forhold til naturalismen, vil jeg anbefale at læse Carl Henrik Kochs Spinoza – kætter og filosof. (2015) og Poppers værker, der hører til den lettest tilgængelige del af filosofihistorien.

Og – må jeg tillade mig lidt selvpromovering – mine egne bøger.

Skribentens Profil
Niels Skovgaard
Forfatter og cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion

Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Tidligere artikel
Niels Skovgaard
Niels Skovgaard
Cand.mag. i idéhistorie, samfundsfag og religion, hertil forfatter af adskillige artikler om blandt andet ateisme i danske medier og seneste i en række bogudgivelser er romanen Studieår 1968

Related Articles

- Annoncering -spot_img
- Hvorfor vi ikke tror på gud(er) -spot_img

Anbefalet læsning

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at tilbyde funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler IKKE oplysninger om din brug af vores side med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, men vi forbeholder os retten til at gøre det. Se mere
Cookie indstillinger
Accepter
Cookies-Politik
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Cookies-politik

Hvem er vi?

Vores hjemmeside er https://ateisten.dk Læs vores Privatlivspolitik her. Nb. Vi er et lille medie drevet af frivillige. Vi er anmeldt til Pressenævnet. Hvis du mener, at vi har gjort noget forkert, så kontakt os og vi vil gøre alt vi kan for at rette det.

Kommentarer

Når besøgende efterlader kommentarer på siden, indsamler vi de data, der vises i kommentarfeltet, samt den besøgendes IP-adresse og browserens brugeragentstreng for at hjælpe med at opdage spam. En anonymiseret streng skabt ud fra din e-mailadresse (også kaldet en hash) kan blive sendt til Gravatar-tjenesten for at se, om du bruger den. Gravatars privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar vil dit profilbillede være synligt for offentligheden i forbindelse med kommentaren.

Medier

Hvis du uploader billeder til hjemmesiden, bør du undgå at uploade billeder med indlejrede placeringsdata (EXIF GPS). Besøgende på hjemmesiden kan downloade og udtrække placeringsdata fra billeder på siden.

Cookies

Hvis du efterlader en kommentar på vores side, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og hjemmeside i cookies. Disse er til din bekvemmelighed, så du ikke behøver at indtaste dine oplysninger igen, når du skriver en ny kommentar. Disse cookies varer i et år. Hvis du besøger vores login-side, vil vi sætte en midlertidig cookie for at afgøre, om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og fjernes, når du lukker din browser. Når du logger ind, vil vi også sætte flere cookies for at gemme dine loginoplysninger og dine valg for skærmvisning. Login-cookies varer i to dage, og skærmindstillingscookies varer i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login vare i to uger. Hvis du logger ud af din konto, fjernes login-cookierne. Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, gemmes en yderligere cookie i din browser. Denne cookie indeholder ingen personlige data og angiver blot post-ID’et for artiklen, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre hjemmesider

Artikler på denne side kan indeholde indlejret indhold (fx videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre hjemmesider opfører sig på præcis samme måde, som hvis den besøgende havde besøgt den anden hjemmeside. Disse hjemmesider kan indsamle data om dig, bruge cookies, tilføje yderligere tredjepartssporing og overvåge din interaktion med det indlejrede indhold, herunder spore din interaktion med det indlejrede indhold, hvis du har en konto og er logget ind på den pågældende hjemmeside.

Hvem vi deler dine data med

Hvis du anmoder om en nulstilling af din adgangskode, vil din IP-adresse blive inkluderet i nulstillings-e-mailen.

Hvor længe vi opbevarer dine data

Hvis du efterlader en kommentar, opbevares kommentaren og dens metadata på ubestemt tid. Dette er, så vi kan genkende og godkende eventuelle opfølgningskommentarer automatisk i stedet for at holde dem i en moderationskø. For brugere, der registrerer sig på vores hjemmeside (hvis nogen), gemmer vi også de personlige oplysninger, de giver, i deres brugerprofil. Alle brugere kan til enhver tid se, redigere eller slette deres personlige oplysninger (bortset fra at de ikke kan ændre deres brugernavn). Hjemmesideadministratorer kan også se og redigere disse oplysninger.

Dine rettigheder over dine data

Hvis du har en konto på denne side eller har efterladt kommentarer, kan du anmode om at modtage en eksporteret fil med de personlige data, vi har om dig, inklusive de data, du har givet os. Du kan også anmode om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette omfatter ikke data, som vi er forpligtede til at opbevare af administrative, juridiske eller sikkerhedsmæssige årsager.

Hvor dine data sendes hen

Besøgendes evt. kommentarer kan blive kontrolleret gennem en automatisk spamdetektionstjeneste.
Gem indstillinger
Cookie indstillinger