Svenske Kian Brose har sat sig for at udfordre Mojang, skaberne af det populære spil Minecraft. Han mener, at deres kontraktpraksis og monopolistiske metoder er ulovlige. Derfor forsøger han nu at crowdfunde en retssag, og det initiativ er gået viralt på bare to dage.
Den svenske Minecraftspiller- og udvikler, Kian Brose, er bare 22 år, men har sat sig for juridisk at udfordre Mojang, der har udviklet det populære spil Minecraft, i en juridisk strid, der kaster lys over det, han kalder tech-gigantens ulovlige kontraktpraksis og monopolistiske metoder. I første omgang søger han midler til et gruppesøgsmål via GoFundMe, og han har i skrivende stund rejst knap en million kroner på bare få dage. Projektet, der allerede har nået sit mål på 1 mio. kroner på bare to dage, går viralt blandt Minecraft-spillere på Youtube og sociale medier, og omtalen kan blive lidt af en hovedpine for Mojang. Ifølge Kian Brose forsøger de angiveligt allerede nu at lukke ned for den dårlige omtale – blandt andet på platformen X, hvor de forsøger at undgå omtalen af Kians video ved at blokere links til videoen.
Sagen drejer sig om Mojangs håndtering af deres EULA (End User License Agreement) og de konsekvenser, det har haft for spillere og udviklere, især på uafhængige servere. Den konkrete sag startede med, at Mojang nedlagde Kian Broses projekt, fordi der er våben i spillet. Umiddelbart er det måske fornuftigt, men samtidigt er der våben i flere andre spil – også i andre og Mojangs egne projekter. Det er ikke fair, mener Kian Brose, der har investeret meget tid i projektet.
Kian forklarer selv sagen i denne Youtube-video. Ateisten har skrevet til Mojang for at høre deres kommentar til sagen, men de er endnu ikke vendt tilbage.
Kian Brose, der som 9-årig købte Minecraft, havde mange gode oplevelser i spillet, især på en server ved navn McWar i 2013. Efter serverens lukning valgte han som voksen at genskabe sin egen version af projektet for sjov. Men det var dette projekt, der nu fører til en omfattende juridisk konflikt med Mojang, der som de fleste ved bestyres af Microsoft.
“Minecraft er et af de første spil, jeg nogensinde har spillet. Jeg købte det, da jeg var 9 år, og havde nogle virkelig gode minder fra at spille på en gammel server ved navn McWar i omkring 2013 sammen med venner fra skolen. Efter mange år lukkede det originale projekt, og jeg indså, at jeg nu havde kompetencerne til at lave min egen version af det for sjov. Hvis jeg vidste, hvad jeg ville komme ud for juridisk, havde jeg aldrig startet projektet. Men efter at være blevet angrebet personligt, stod jeg pludselig i en situation, hvor jeg skulle forsvare måneders arbejde”, fortæller han.
Brose hævder, at Mojang misbruger deres magtposition ved at skjule væsentlige kontraktbestemmelser, som forbyder visse aktiviteter, for eksempel bestemte typer våben, og dertil tillader gambling under bestemte betingelser, at de undlader at informere brugerne om ændringer i deres EULA, hvilket bryder med EU’s forbrugerbeskyttelseslove, og at de monopoliserer Minecraft-platformen ved at tvinge udviklere til at bruge Mojangs egen markedsplads, hvor de opkræver høje gebyrer og begrænser muligheder for modding (brugerdrevet videreudvikling af spillet, red.).
Brose har allerede forsøgt at få en retfærdighed løsning trumfet igennem ved hjælp af henvendelser til svenske myndigheder (både Mojang og Kian er svensk), men han har mødt modstand på alle niveauer – fra Rättshjälpsmyndigheten til Konsumentverket. Han overvejede tidligt i forløbet at anke sagen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, men frygten for en lang sagsbehandlingstid har fået ham til at tage en alternativ rute.
Nu har han lanceret en crowdfunding-kampagne for at finansiere et gruppesøgsmål mod Mojang på vegne af fællesskabet. Målet er at tvinge Mojang til at ændre deres praksis og respektere forbrugernes rettigheder i EU.
Sagen sætter spørgsmålstegn ved, hvordan store tech-virksomheder udnytter deres magt, og hvorvidt spillere har retfærdige midler til at udfordre den. Hvis Brose lykkes, kan det få konsekvenser for industrien og ikke mindst for spillernes retssikkerhed.
“Det er virkelig skammeligt, at jeg som 22-årig har været nødt til at tage hele denne juridiske proces alene. Men takket være den overvældende støtte fra fællesskabet (minecrafts spiller-community, red.) kan jeg nu gå efter at ansvarliggøre Mojang gennem et gruppesøgsmål.”
Journalist, ateist